Как да се справим с предизвикателствата
на кръстосаната доминантност ?
(част 2)
Упражнения за синхронизация: Тренировки, които ангажират двете мозъчни полукълба (напр. кръстосано докосване или жонглиране).
Професионална помощ: Логопеди, ерготерапевти или специални педагози могат да разработят индивидуални стратегии за обучение.
Създаване на безопасна среда: Подкрепа от родители и учители, която насърчава детето да опита различни подходи без страх от грешки.
Инструменти за обучение: Използване на помощни средства като подчертаващи линии при четене или писане върху линии за по-добра ориентация.
Кръстосаната доминантност не е проблем сама по себе си, но осъзнаването ѝ и правилният подход могат значително да улеснят живота на засегнатия човек.
Как да се подпомогне?
Тренировки за координация: Упражнения, които развиват връзката между двете полукълба (като кръстосани движения или жонглиране).
Емоционална подкрепа: Създаване на спокойна и поддържаща среда за учене и развитие.
Професионална помощ: Логопеди, кинезитерапевти или специални педагози могат да предложат индивидуални програми за преодоляване на предизвикателствата.
Кръстосаната доминантност е напълно нормално явление и в много случаи носи уникални предимства, когато бъде правилно разбирана и тренирана! С правилни упражнения може да се развие баланс и синхронизация между двете полукълба на мозъка.
Ето някои примерни упражнения, които могат да помогнат за трениране на мозъка и ръката:
1. Кръстосано докосване (Cross Crawl Exercise)
Как се прави?
В изправено положение вдигнете дясното коляно и го докоснете с лявата ръка.
След това вдигнете лявото коляно и го докоснете с дясната ръка.
Повторете движението в ритъм за 1-2 минути.
Цел: Укрепва координацията между двете мозъчни полукълба, като стимулира връзката между тях.
2. Писане с двете ръце едновременно (Mirror Writing)
Как се прави?
Вземете лист и два химикала – по един в дясната и в лявата ръка.
Опитайте да пишете или рисувате огледални фигури, започвайки от центъра навън. Например, рисувайте едновременно две звезди, кръгове или думи, където лявата ръка пише огледалното изображение.
Упражнение: „Огледално писане“
Цел:
Подобряване на координацията, фокуса и синхронизацията между лявата и дясната ръка.
Инструкции:
Подготовка:
Вземете два молива или химикалки (по една във всяка ръка).
Поставете пред себе си голям лист хартия или две отделни листа.
Основна задача:
С двете ръце започнете да рисувате едновременно огледални форми. Например:
Кръгове, които се затварят към центъра.
Триъгълници, които вървят симетрично.
Звезди или други прости фигури.
Усложняване:
Започнете да пишете огледални букви или думи:
Лявата ръка пише дума отзад напред (в огледален вид).
Дясната ръка я пише нормално.
Продължителност:
Практикувайте по 5–10 минути на ден, като увеличавате сложността с времето.
Пример за развитие на умението:
Започнете с прости линии и фигури.
Преминете към едновременни думи.
Завършете с писане на цели изречения с двете ръце.
Това упражнение развива:
Симетричното използване на двете мозъчни полукълба.
Концентрацията и способността за мултитаскинг.
Фината моторика на двете ръце.
Цел: Подобрява връзката между двете ръце и развива фината моторика.
3. Проследяване на обект с противоположното око и ръка
Как се прави?
Изберете малък обект, например топче или писалка.
Държете го с дясната ръка и гледайте само с лявото око (можете да затворите дясното).
Проследявайте обекта в различни посоки (нагоре, надолу, наляво, надясно).
Повторете, сменяйки ръката и окото.
Цел: Координира движението между ръката и противоположното око, подобрявайки визуално-моторната интеграция.
4. Лабиринти и следване на линии
Как се прави?
Отпечатайте или нарисувайте лабиринт или зигзагообразна линия.
Опитайте да проследите пътя с не-доминиращата ръка (ако сте десничар, използвайте лявата ръка).
След това повторете с доминиращата ръка, докато гледате през противоположното око.
Цел: Подобрява контрола на фината моторика и връзката между мозъчните полукълба.
5. Жонглиране с две или три топки
Как се прави?
Започнете с две топки, като ги хвърляте една след друга от едната ръка към другата.
След като свикнете, добавете трета топка.
Жонглирайте, като се стараете да следите движението с противоположното око.
Цел: Стимулира концентрацията, координацията и взаимодействието между двете страни на тялото.
6. Кръстосано рисуване (Cross-Body Drawing)
Как се прави?
Начертайте голям кръст или друга фигура на лист хартия.
Използвайте едната ръка, за да следвате линиите на фигурата, докато движите другата ръка по друга линия на листа.
Увеличавайте сложността, като рисувате различни фигури с двете ръце едновременно.
Цел: Подобрява пространствената ориентация и синхронизацията между ръцете.
7. Упражнение с гумена топка и стена
Как се прави?
Застанете срещу стена и хвърляйте малка гумена топка с дясната ръка, след което я улавяйте с лявата.
Сменете ръката и повторете с противоположните ръка и око.
Цел: Подобрява времевата координация и бързината на реакциите.
8. „Осмици във въздуха“
Как се прави?
Използвайте показалеца на дясната ръка, за да рисувате във въздуха формата на цифрата „8“, като следвате движението с лявото око.
Сменете ръката и окото.
Направете упражнението няколко пъти с бавно и контролирано движение.
Цел: Стимулира мозъчната интеграция и подобрява връзката между зрителната и моторната система.
9. „Кутия с активни ръце“
Как се прави?
Поставете различни предмети в кутия (например, топче, ластик, кубче, ключ).
Сложете лявата ръка в кутията и се опитайте да разпознаете предметите чрез докосване, докато описвате усещането с думите „топло“, „грубо“, „гладко“.
Повторете с дясната ръка.
Цел: Укрепва сетивната обратна връзка и фината моторика.
10. Сензорни упражнения с пластилин или глина
Как се прави?
Вземете пластилин или глина и опитайте да моделирате фигури с не-доминиращата ръка.
След това използвайте двете ръце, за да създавате сложни форми, като например сфера, куб или животно.
Цел: Развива сензорно-моторните умения и подпомага синхронизацията между ръцете.
Тези упражнения са подходящи както за деца, така и за възрастни, които искат да подобрят координацията, фокуса и взаимодействието между мозъка и тялото при кръстосана доминантност.
Автор: Марияна Павлова – клиничен психолог
Център за работа с деца „МИКИ“