Защо децата не искат да учат ?
Причини и възможни решени
Липсата на желание за учене сред децата се превръща във все по-голям проблем, който засяга много семейства и образователни системи по целия свят.
Всеки човек е уникален и носи своите годности, потенциал и темпо, но въпреки това съществуват няколко общи фактора, които допринасят за нежеланието за учене. Разглеждането на тези фактори и намирането на начини за преодоляването им може да помогне на родителите, учителите и самите деца да се справят с този предизвикателен проблем.
Липсата на мотивация за учене е един от проблемите, с които все по-често идват родителите при нас. Знаем, че мотивацията е вътрешен процес и мощен фактор на развитие. Децата могат да не виждат смисъл или полза от ученето. Именно затова ние възрастните сме отговорни за това да зародим интерес и любов към този процес.
Ако детето не вярва в своите способности и има ниска самоувереност, това също може да го демотивира.
Децата на днешното време живеят във високо конкурентна среда, което има както позитивни, така и негативни последствия. В конкурентна среда често са мотивирани да се стараят повече, за да постигнат успехи. За да успеят в такава среда, децата могат да развият и усъвършенстват различни умения и способности. Постоянният натиск от борбата за доказване, стремежа да бъдат най-добри или опита да прескачат „летви“, които не са по силите им често водят до високи нива на стрес и тревожност! Децата, които не успяват да отговорят на високите очаквания, могат да развият ниска самооценка и чувство на неуспех, което се отразява негативно на тяхното самочувствие и увереност. Случва се дейности и интереси, които преди това са били източник на радост и удовлетворение, да се превърнат в източник на стрес, съпротива и пълен отказ от тях. Това е резултат от прекалено силния фокус върху резултатите, а не върху процеса и удоволствието от него. Едно от възможните решения в този случай е да се насърчава здравословна конкуренция, която акцентира на личното развитие и усъвършенстване, а не само на крайния резултат. Добре е децата да се научат на това, че техните успехи са важни и да бъдат поощрявани когато направят крачка напред, а не да бъдат сравнявани с успехите на другите! Така ще създадете психически здраво, самоуверено и добре развиващо се дете.
Някои деца може да не реагират добре на традиционните методи на преподаване.
Различните стилове на учене – визуален, аудиален, кинестетичен – изискват различни подходи. Когато учебният материал не е представен по начин, който да е интересен и разбираем за детето, то може да загуби интерес. В този случай водеща роля имат педагозите. Учителстването е призвание. Учителите (особено в начална училищна възраст) са най-важните хора в изграждането на бъдещите личности! Позитивното окуражаване и признание за усилията на децата са важни за тяхното самочувствие и желание за учене. Когато подкрепим усилието на едно дете да научи нещо или да се справи със задача, която е била трудна за него, ще го мотивира много повече да положи максимални усилия. Разбира се активното участие на родителите в учебния процес на децата може да помогне за повишаване на мотивацията и успеха.
Родителите са тези, които трябва да подкрепят децата в учебните им занимания, да ги насърчават и да показват интерес към техните постижения и усилия.
Отношението на значимите възрастни към авторитета на учителя, изгражда такова и у децата! Това е взаимно свързан процес, в който, а ко децата не са сами ще постигнат много по -добри резултати.
Страхът от провал и неуспех е друг мощен фактор, който може да доведе до избягване на учебните дейности. В съвременната учебна система, количественото оценяване на знания стои пред качествения процес на ограмотяване и идеята да зародим любов към ученето у децата става все по-трудно постижима.
Семейна среда е водещ фактор, определящ отношението към учебния процес. Липса на подкрепа или негативно отношение към ученето в семейството може да бъде значим фактор. Свръхочакванията, както и натоварването на детето с повече обучителни активности, отколкото може да поеме, също могат да дадат обратен резултат.
Разбирането на всички тези фактори е ключово за намирането на ефективни стратегии за мотивиране на децата и подобряване на тяхното отношение към ученето.
Липсата на желание за учене сред децата е сложен проблем, който изисква внимателен подход и съвместни усилия от страна на родителите, учителите и самите деца. Чрез разбирането на основните причини и прилагането на подходящи стратегии за мотивация и подкрепа, можем да помогнем на децата да открият радостта и смисъла в ученето. Както във всичко, така и в този процес трябва да има баланс.
Психично здравото дете е това, което има време да играе!
Автор: Марияна Павлова
– клиничен психолог
Център за работа с деца МИКИ