Психодиагностиката е процес в областта на психологията, който дава възможност да бъде определено нивото на познавателно, емоционално, социално и личностово развитие на индивида. Тя може да се провежда в различни възрастови етапи, като всяка възрастова група има различна специфика и съответни методи на изследване. Изготвянето на добра функционална оценка, дава възможност за начертаване на терапевтичен план и стратегии за последваща интервенция.
Психодиагностиката при деца подпомага да се определи нивото на детско развитие в различни области и аспекти. Във входа на детското развитие настъпват редица промени, както във физическото, така и в познавателното, емоционалното и социалното развитие. Преминаването през тях е важно и се случва в определени възрастови етапи, така че детето да може да премине към по-високо ниво на психично функциониране. Развитието на когнитивните процеси, екзикутивните функции и техните характеристики в различните възрастови етапи е тема, която набира все по-голяма актуалност сред изследванията в психологията. Познавателното развитие включва формиране на редица способности включващи възприятие, памет, мислене, внимание, екзекутивни функции, които се намират в стройна йерархична организация. Всички тези способности са пряко свързани с процеса на учене и тяхното изследване в ранна възраст е от изключително значение за ранната превенция и даване при необходимост на подходяща за възрастта и нарушението помощ. Съществуват определени параметри или критерии, на който децата трябва да отговарят в определени възрастови етапи.
Важен аспект в детската психодиагностика е изготвянето на ранна оценка на езиковото развитие, което дава възможност да се прогнозират отклонения в развитието на писмения език и позволява да се идентифицират децата, изложени на риск от поява на дислексия. Ранното разпознаване на риска от нарушения на ученето дава по-голям шанс за подпомагане и преодоляване на трудностите в процеса на ограмотяване. В нашият център децата могат да получат пълноценна специализирана помощ, при която се предлага не само индивидуална работа с клинични психолози и логопед за работа с установените дефицити, но и целодневна педагогическа подкрепа в помощ на усвояването и затвърждаването на учебния материал в специализираната ни занималня.
Ранното диагностициране и навременното получаване на специализирана помощ, дават възможности за компенсиране на дефицитите и подобряване функционирането на детето.