Skip to content

Център за работа с деца и възрастни МИКИ

Понеделник – Петък 08:30 – 18:000899920871crdmiki@gmail.com
Facebook page opens in new window
Zdravapsihika.bg
Консултативно-терапевтичен център за здрава психика
Zdravapsihika.bg
  • Начало
  • За нас
  • Услуги
    • Диагностика
    • Занималня
    • Консултации и терапия
    • Обучения
    • Онлайн терапия
  • Цени
  • Публикации
  • Новини
  • Контакти
Search:
  • Начало
  • За нас
  • Услуги
    • Диагностика
    • Занималня
    • Консултации и терапия
    • Обучения
    • Онлайн терапия
  • Цени
  • Публикации
  • Новини
  • Контакти

Диспраксия

You are here:
  1. Начало
  2. новини
  3. Диспраксия
окт.132022
новиниСтатии

Диспраксията се отнася към специфичните разстройства на двигателната функция с начало в ранното детство, свързани с нарушение или изоставане в развитието на някои функции на ЦНС (Централна нервна система). Това нарушение се среща при около 5% от населението и засяга два пъти по-често децата от мъжки пол. 

Диспраксията е увреждане, засягащо двигателните функции и моториката (особено фината). Проявата на симптоми е с ранно начало и лесно забележими външни белези, което дава възможност за ранно диагностициране и включване на специализирана помощ.

Ранни маркери за диспраксия могат да бъдат забелязани още в ранен етап на детското развитие до 3 годишна възраст. Такива могат да бъдат лесна раздразнимост при бебетата, особено при приемане на храна. Това особено силно е засегнато когато е включена зрително-моторната координация (координацията ръка-око) при използване на лъжица и чиния, пренасяне на храната до устата и пр.

В по-късен етап около 5 години се отчитат сериозни затруднения в общата и фина моторика като : тромавост; затруднения в общата ориентация; затруднена ляво-дясна ориентация връзване на обувки, закопчаване на копчета, рязане с ножичка (и всякакви дейности изискващи участието на фина моторика);пренос на модел или преписване (което също е тясно свързано с нарушението на зрително-моторната координация). Засегнати са и способностите за обща организация като самообслужване при събличане и обличане; подготвяне на лични вещи; трудна концентрация и пр.

След 11 годишна възраст, когато се очаква детето вече да има зрялост за самоподготовка и отговорности, особено ясен предиктор е неспособността за самостоятелно планиране и организация (забравя различни неща нужни за училищни или дневни задачи; неспособност да менажира времето си) и пр. При ограмотените вече деца, които са усвоили писмената реч са характерни бавното писане, трудности да се пренася информация от учебника или дъската върху тетрадката, бързо изчерпване; лесно разсейване и пр. Могат да се наблюдават нарушения в речта, изразяващи се като аграматична реч или нарушения в словореда и плавността. 

Основните диагностични белези са видими с невъоръжено око и лесни за разпознаване, но важното, което трябва да се знае за диспраксията е, че при нея симптомите нямат връзка с неврологично увреждане (като ДЦП например), нарушения в зрението или интелектуален дефицит. Често, когато симптомите на някое нарушение са свързани с видими външни белези терапевтичната дейност се насочва към корекционна работа (като упражнения за фина моторика, усвояване на ляво-дясно, подобряване на почерка и пр.). Това безспорно е важен процес, но подобно на физиологичните проблеми (например: ако имаме температура аналгина ще я свали, но няма да излекува причината за нея). Така и в психотерапията. Усилията трябва да са насочени не само към корекционна подкрепа на видимите затруднения, но и да се потърси и работи с по-основни фактори, водещи до определено състояние. При диспраксията може да се наблюдава сензорна дезинтеграция; нарушения във вестибуларната функция; нарушения в гнозисните процеси (ритмов, времеви), двигателен контрол и др.

Ранното диагностициране и включване на специализирана работа дават по-добър шанс за развитие на максималния потенциал на всяко дете.

Категории: новини, Статии13 октомври 2022Остави коментар

Подобни статии

За децата със СОП и СОТ
11 октомври 2022
Kак да общуваме с нашите деца ?
6 юли 2022
Умствена изостаналост
12 юни 2022
Децата, компютрите и необятното интернет пространство
9 април 2022
Детето и неговият въображаем приятел
8 март 2022
Чуждоезиково обучение и дислексия?
8 март 2022

Вашият коментар Отказ

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Публикувай коментар

Услуги
  • Диагностика
  • Занималня
  • Консултации и терапия
  • Обучения
  • Онлайн терапия
Последни статии
  • Диспраксия
    13 октомври 2022
  • За децата със СОП и СОТ
    11 октомври 2022
  • Умствена изостаналост
    12 юни 2022
  • Децата, компютрите и необятното интернет пространство
    9 април 2022
  • Kак да общуваме с нашите деца ?
    6 юли 2022

„Пещерата, от която се страхувате най-много, съдържа съкровището, което търсите“ Джоузеф Кемпбел
  • Телефон:
    0899920871
  • Имейл:
    crdmiki@gmail.com

Find us on:

Facebook page opens in new window
Последни статии
  • Диспраксия
    13 октомври 2022
  • За децата със СОП и СОТ
    11 октомври 2022
  • Умствена изостаналост
    12 юни 2022
  • Децата, компютрите и необятното интернет пространство
    9 април 2022
  • Kак да общуваме с нашите деца ?
    6 юли 2022
Контакти

Изпрати

© ZdravaPsihika.bg 2022 | Всички права запазени | Изработка на уеб сайт от Web Visuality

Go to Top