Дислексията е специфично нарушение на способността за учене, засягащо процесите на четене и писане. Дислексия на развитието не е заболяване или мозъчно увреждане. Децата с дислексия не са по-различни, по-лоши или по-мързеливи от останалите. Те нямат интелектуален дефицит, нито са с нисък коефициент на интелигентност. Тяхната особеност се състои в това, че мозъкът им възприема и обработва постъпилата информация по различен начин. Трудностите в преработката на сетивна информация се дължат на нарушения в зрителното и слухово разпознаване на сходни стимули – букви, звукове и думи, което се изразява в тяхната замяна или пропускане при четене и писане. Наблюдава се семантичен дефицит, който се изразява в трудност или невъзможност да се свърже думата със смисловата й страна. Отчита се и неспособност за извършване на анализ и синтез.
Сигнали в ранна детска възраст:
- Закъснение в развитието на речта
- Затруднения при произнасянето на многосрични думи и формирането на фрази и изречения
- Дефицити в общата и фина моторика : Обща тромавост, затруднения про хвърляне и хващане, връзване на обувките, обличане и събличане и др.
Начална училищна възраст:
- Трудности в усвояване на четене, писане и смятане
- Затруднения във вербално изразяване
- Нарушена времево-пространствена ориентация
- Невъзможност за организация и планиране на времето и пространството,
- Забавяне в придобиването на автономност
Средна училищна възраст:
- проблемите с четенето и писането се изразяват с неточности в произнасянето
- грешки в правописа и пунктуацията
- объркване на дати и събития
- не възприемане или трудности в разбирането на вербални инструкции
Ранното установяване на дислексия на развитието и системната работа със специалисти води подпомага както процеса на ограмотяване, така и до подобрение на училищните умения, емоционалното, поведенческото и социално функциониране на децата с това състояние.
Дискалкулия
Дискалкулията се описва като разстройство в усвояване на смятането, като се регистрират затруднения и в най-простите математически операции, усвояване и подреждане на числова редица, трудности при учене да се брои, затруднено групиране на обекти, нарушено пространствено мислене. Наблюдава се и нарушение в способността за организиране и планиране на ежедневните дейности. Децата с дискалкулия са с нормален и над средното ниво интелект.
Често срещани симптоми:
- Детето не постига правилно писане при изучаването на числа
- Затруднение при решаване и на най-прости математически задачи (броят на пръсти при смятане и с едноцифрени числа)
- Наблюдават се трудности при спазване на последователност
- Трудности в реда, класификацията и определяне на количество
- Трудност при пространствена и времева координация (дни, месеци, ляво, дясно, отпред, отзад и пр.)
- Трудност при запомнянето и разбирането на формули, правила, математически последователности, таблици за умножение и деление
Дисграфия
Дисграфията е специфично нарушение на способността за писане. Изразява се в липса или замяна на елемент от буквата с друг, добавяне или пропускане на буква, сливане на думите в една цяла, объркване с близки по изписване букви.
Често срещани симптоми:
- Спазми на пръстите при поставена цел на писане (често се наблюдава стягане на пръстите при писане, което има емоционален характер)
- Смесване на много малки и много големи графични знаци в един текст
- Смесване на печатни с ръкописни буква
- Забавен темп на писане (особено при по-дълъг текст)
- Вариации в натиска при писане (много силен с повтаряне върху една и съща буква или едва забележимо изписана буква)
- Често се наблюдава прекалено голям наклон на буквите спрямо контролната линия