Skip to content

Център за работа с деца и възрастни МИКИ

Понеделник – Петък 08:30 – 18:000899920871crdmiki@gmail.com
Facebook page opens in new window
Zdravapsihika.bg
Консултативно-терапевтичен център за здрава психика
Zdravapsihika.bg
  • Начало
  • За нас
  • Услуги
    • Диагностика
    • Занималня
    • Консултации и терапия
    • Обучения
    • Онлайн терапия
  • Цени
  • Публикации
  • Новини
  • Контакти
Search:
  • Начало
  • За нас
  • Услуги
    • Диагностика
    • Занималня
    • Консултации и терапия
    • Обучения
    • Онлайн терапия
  • Цени
  • Публикации
  • Новини
  • Контакти

Дислексия, дискалкулия , дисграфия

You are here:
  1. Начало
  2. Дислексия, дискалкулия , дисграфия
Дискалкулия

Дислексията е специфично нарушение на способността за учене, засягащо процесите  на четене и писане. Дислексия на развитието не е заболяване или мозъчно увреждане. Децата с дислексия не са по-различни, по-лоши или по-мързеливи от останалите. Те нямат интелектуален дефицит, нито са с  нисък коефициент на интелигентност. Тяхната особеност се състои в това, че мозъкът им възприема и обработва постъпилата информация по различен начин.  Трудностите в преработката на сетивна информация  се дължат на нарушения в зрителното и слухово разпознаване на сходни стимули – букви, звукове и думи, което се изразява в тяхната замяна или пропускане при четене и писане. Наблюдава се семантичен дефицит, който се изразява в трудност  или невъзможност да се свърже думата със смисловата й страна. Отчита се и неспособност за извършване на анализ и синтез.

Сигнали в ранна детска възраст:

  • Закъснение в развитието на речта
  • Затруднения при произнасянето на многосрични думи и формирането на фрази и изречения
  • Дефицити в общата и фина моторика : Обща тромавост, затруднения про хвърляне и хващане, връзване на обувките, обличане и събличане и др.

Начална училищна възраст:

  • Трудности в усвояване на четене, писане и смятане
  • Затруднения във вербално изразяване
  • Нарушена времево-пространствена ориентация
  • Невъзможност за организация и планиране на времето и пространството,
  • Забавяне в придобиването на автономност

Средна училищна възраст:

  • проблемите с четенето и писането се изразяват с неточности в произнасянето
  • грешки в правописа и пунктуацията
  • объркване на дати и събития
  • не възприемане или трудности в разбирането на вербални инструкции

Ранното установяване на дислексия на развитието и системната работа със специалисти води подпомага както процеса на ограмотяване, така и до подобрение на училищните умения, емоционалното, поведенческото и социално функциониране на децата с това състояние.

Дискалкулия

Дискалкулията се описва като разстройство в усвояване на смятането, като се регистрират затруднения и в най-простите математически операции, усвояване и подреждане на числова редица,  трудности при учене да се брои, затруднено групиране на обекти, нарушено пространствено мислене. Наблюдава се и нарушение в способността за организиране и планиране на ежедневните дейности.  Децата с дискалкулия са с нормален и над средното ниво интелект.

Често срещани симптоми:

  • Детето не постига правилно писане при изучаването на числа
  • Затруднение при решаване и на най-прости математически задачи (броят на пръсти при смятане и с едноцифрени числа)
  • Наблюдават се трудности при спазване на последователност
  • Трудности в реда, класификацията и определяне на количество
  • Трудност при пространствена и времева координация (дни, месеци, ляво, дясно, отпред, отзад и пр.)
  • Трудност при запомнянето и разбирането на формули, правила, математически последователности, таблици за умножение и деление

Дисграфия

Дисграфията е специфично нарушение на способността за писане. Изразява се  в липса или замяна на елемент от буквата с друг, добавяне или пропускане на буква, сливане на думите в една цяла, объркване с близки по изписване букви.

Често срещани симптоми:

  • Спазми на пръстите при поставена цел на писане (често се наблюдава стягане на пръстите при писане, което има емоционален характер)
  • Смесване на много малки и много големи графични знаци в един текст
  • Смесване на печатни с ръкописни буква
  • Забавен темп на писане (особено при по-дълъг текст)
  • Вариации в натиска при писане (много силен с повтаряне върху една и съща буква или едва забележимо изписана буква)
  • Често се наблюдава прекалено голям наклон на буквите спрямо контролната линия

Услуги

  • Диагностика
  • Занималня
  • Консултации и терапия
  • Обучения
  • Онлайн терапия

Запазване на час

Изпрати

„Пещерата, от която се страхувате най-много, съдържа съкровището, което търсите“ Джоузеф Кемпбел
  • Телефон:
    0899920871
  • Имейл:
    crdmiki@gmail.com

Find us on:

Facebook page opens in new window
Последни статии
  • Диспраксия
    13 октомври 2022
  • За децата със СОП и СОТ
    11 октомври 2022
  • Умствена изостаналост
    12 юни 2022
  • Децата, компютрите и необятното интернет пространство
    9 април 2022
  • Kак да общуваме с нашите деца ?
    6 юли 2022
Контакти

Изпрати

© ZdravaPsihika.bg 2022 | Всички права запазени | Изработка на уеб сайт от Web Visuality

Go to Top