Поведенческите разстройства се характеризират със системно нарушаване на правилата и правата на другите, проявяващи се в системни прояви надхвърлящи приемливите за съответната възраст размери. Разбира се трябва да се прави разлика от естественото непослушание, детски бунт и противопоставяне. За поведенческо разстройство може да се говори когато се наблюдава системно нарушение на общоприетите правила и основни норми на поведение. Такива могат да бъдат : незачитане на авторитети; бягство от училище и дома; проява на физическа и вербална агресия, кражби, разрушаване на имущество и др.
Поведенческите разстройства могат да имат различен произход (биологичен, генетичен, емоционален и социален):
- Биологични фактори : те могат да бъдат свързани с функционални аномалии в определени области на мозъка. Например може да има нарушение в лимбичната система, която е свързана с емоциите, в префронталната кора, която формира преценката и контролира импулсите.
- Генетични фактори : Редица научни изследвания показват, че голяма част от децата с поведенчески разстройства имат близки родственици с някаква форма на психично заболяване. Това дава основание да се мисли, че антисоциалното поведение например има и частично наследствен характер.
- Психологически фактори : Установено е , че деца с установен когнитивен дефицит (например с ниско ниво на интелигентност, задръжка в речеви умения и пр.) са по- уязвими към проява на разстройство в поведението.
- Социални фактори : често социалната среда предопределя личностното развитие на човек. Деца израснали в семейства с постоянни скандали, в среда на системна злоупотреба с алкохол и други зависимости, попадане в различни просоциални групи, деца израснали с асоциален модел на поведение са значително поо-рискови за проява на поведенчески разстройства.
За разстройство на поведението може да се говори когато има проява на някои от симптомите в продължение на поне 6 месеца. Повечето от симптомите могат да се проявят в определен момент или ситуация и при деца, които не страдат от това разстройство.
При всяко дете симптомите могат да варират значително, като значение има възрастта на детето и дали разстройството е леко, умерено или тежко.
Най-общо се различават четири основни групи поведения:
- Агресивно поведение : поведение застрашаващо или причиняващо физическа или психическа вреда на други хора. Таково поведение може да бъде участие във физически сблъсъци, тормоз, заплахи, жестокост към хора или животни, използване на оръжия, Проява на всякакъв вид насилие към личността на другите, изнасилване и др.
- Деструктивно поведение : изразява се в умишлено унищожаване на собственост (например умишлен палеж) и вандализъм (увреждане на имуществото на друго лице). При деструктивното поведение разрушителните действия и прояви на вандализъм доставят удоволствие, чувство за мощ и недосегаемост на пациентите.
- Прояви на лъжа и кражба : Тук за лъжа се приема такава, която се изрича с цел лична изгода . За кражба се счита отнемането на каквото на нещо чуждо грабеж в магазин, присвояване на чужди парии вещи, кражба на кола и пр.
- Нарушаване на правила и норми съответни на възрастта : Характерно за асоциалното поведение е противопоставянето срещу общоприетите правила и проява на поведение неподходящо за възрастта. Това поведение може да включва бягане от училище, от дома, неспазване на вечерен час, различни бели, употреба на алкохол, много ранна сексуална активност.