Думата аутизъм идва от гръцката дума „autos” и означава сам, затваряне в себе си, откъсване от външния свят, потъване в света на собствените преживявания с отслабване или загуба на контакта с действителността. Аутизмът е вид генерализирано разстройство на развитието, което се определя от наличието на абнормно развитие преди тригодишна възраст и повлиява функционирането в 3 области: социални вазимоотношения, комуникация и поведение. Всички нива на IQ могат да се срещнат в съчетание с аутизъм. Среща се 3-4 пъти по-често при момчета отколкото при момичета.
Качествено нарушение на социалните вазимоотношения:
- Нарушен очен контакт
- Прояви на невербално поведение (жестове и мимики)
- избягване на физически контакт
- Проява на самодостатъчност
- Липсва игрова дейност с другите
Няма разлика в отношението към близки, познати или непознати хора.
Качествено нарушена комуникация:
- закъснение в появата или липса на устна реч
- неспособност да се поддържа разговор
- липса на спонтанна игра
- липсват игрите “наужким“ и социално-ролевите игри
- трудности в овладяването на личното местоимение в 1л. ед.ч.
- Играта с играчки е насочена но по-скоро към отделни техни части, а не от приложението им и символиката им.
Поведенческите нарушения:
- Наличие на двигателни стереотипни движения
- Наблюдават се различни ритуали
- Проява на неадекватни емоционални реакции
- Липса на реакция при молба от страна на другите
Клинични симптоми в кърмаческа и ранна детска възраст:
- Липсва рефлекс за повдигане на главичката
- Не се (прилепват) гушкат към тялото на този, който ги носи
- Наблюдават се проблеми с храненето
- Когато прохождат не проявяват интерес към другите
- Не забелязват присъствието на околните, а при намеса стават раздразнителни
- Не правят очен контакт
- Наблюдава се сензорна интеграция (реагират бурно или със страх при силен шум и интензивна светлина)
- Реагират тревожно на промяна в ситуациите, режима или маршрута , с който са свикнали и др.